Jak wybrać statyw do fotografii kulinarnej? Najlepszy statyw do fotografii kulinarnej

przez Zuzanna

Statyw to bardzo przydatne narzędzie w fotografii kulinarnej oraz produktowej. Wiele osób uważa go po prostu za sprzęt, który przytrzymuje aparat redukując jego wstrząsy i pomagając w uzyskaniu ostrych, nieporuszonych zdjęć. Niektórzy wręcz go nie lubią, uważając że ogranicza ich wolność i kreatywność w czasie sesji zdjęciowej.

Jednak dla mnie statyw to jeden z najważniejszych sprzętów w moim studio oraz nieodłączny element mojego stylu pracy. Dziś przygotowałam dla Ciebie kompleksowy poradnik na temat statywów w fotografii kulinarnej. Włożyłam w niego mnóstwo pracy mając nadzieję, że zarażę cię moją miłością do statywów 🙂

Z wpisu dowiesz się:

  • jakie są zalety fotografowania ze statywem
  • na co zwrócić uwagę w czasie wybierania statywu do fotografii kulinarnej
  • jakie statywy polecam – dla początkujących, bardziej zaawansowanych, statywy z łamaną kolumną do zdjęć typu flatlay
  • jaki jest według mnie najlepszy statyw do fotografii kulinarnej
  • jak robić zdjęcia typu flat lay, jeśli statyw nie ma poziomego ramienia
  • jak przymocować smartfona do statywu 

Odbierz prezent i zapisz się do newslettera:

jak fotografować sałatki

 

Po co statyw w fotografii kulinarnej? Jakie są zalety fotografowania ze statywem?

W fotografii reportażowej czy rodzinnej mamy do czynienia z kadrowaniem zastanej rzeczywistości, szukaniem światła i ciekawych ujęć. Tymczasem w fotografii kulinarnej i produktowej budujemy kadr od zera – układamy tło, potrawę i towarzyszące akcesoria tworząc historię wokół dania.

Fotografowanie ze statywem bardzo ułatwia ten proces i umożliwia korzystanie z bardziej zaawansowanych zasad kompozycji. Uważam zatem, że statyw wcale nie jest „tym ciężkim sprzętem, który powstrzymuje cię przed byciem kreatywnym”. Tak naprawdę dzięki wykorzystaniu statywu w fotografii kulinarnej możesz znacznie poprawić jakość swoich zdjęć. 

 

Dlaczego tak lubię korzystać ze statywu? Oto zalety fotografowania ze statywem:

 

Brak zmiany kadru i możliwość dopracowania szczegółów zdjęcia. 

Masz wolne ręce, nie musisz w nich trzymać aparatu, zamiast tego skupiasz się na dopracowaniu kompozycji i stylizacji zdjęcia.

Bardzo często przesuwam elementy na zdjęciu dosłownie o centymetry i milimetry, tak aby znalazły się na liniach siatki, których używam do komponowania zdjęcia. Aparat jest unieruchomiony na statywie, zatem także mój kadr się nie zmienia.

Pamiętaj o tym, że aparat będzie widział inaczej scenę niż twoje oczy. Dlatego po wstępnym ułożeniu kompozycji, spójrz na nią przez wizjer aparatu lub tryb Live View i dokonaj potrzebnych zmian. 

 

Stabilizacja aparatu, redukcja wstrząsów i tym samym pomoc w uzyskaniu ostrych, nieporuszonych zdjęć. 

 

Pomoc w uzyskaniu nieprzekrzywionych kadrów, szczególnie gdy fotografujesz z góry i robisz zdjęcia typu flatlay. 

W fotografii kulinarnej nie masz horyzontu, ale i tak zwracaj uwagę, czy pojawiające się na zdjęciu linie, np. linia styku stołu oraz tła za potrawą jest prosta. Nie jest to wcale łatwe gdy fotografujesz z ręki.

Jeżeli nie ustawisz swojego aparatu idealnie równolegle ze stołem przy zdjęciach flatlay, odbiorca będzie mieć wrażenie, jakby wszystko z niego spadało. Statyw z tzw. łamaną kolumną bardzo ułatwi uzyskanie idealnie prostych kadrów przy zdjęciach z góry. 

 

Możliwość fotografowania w warunkach małej ilości światła dziennego, poprzez wykorzystanie długich czasów naświetlania i małej wartości ISO. Dzięki temu możesz uzyskać zdjęcia wysokiej jakości. 

 

Unieruchomienie aparatu daje nam ponadto możliwość wykorzystania funkcji manualnej ostrości, w której precyzyjnie ustawiasz ostrość w miejscu, w którym chcesz. 

 

Możesz bez problemu robić zdjęcia z dłońmi w kadrze bez potrzeby angażowania modela.

Wystarczy, że ustawisz aparat na statywie i opóźnisz wyzwalanie migawki (lub użyjesz wężyka) i możesz robić zdjęcia z procesu przygotowania potrawy, zdjęcia w akcji (polewanie sosem, posypywanie cukrem pudrem, nalewanie płynu), zdjęcia z dłońmi trzymającymi talerz.  

najlepszy statyw do fotografii kulinarnej

 

Na co zwrócić uwagę w czasie wybierania statywu do fotografii kulinarnej? Najważniejsze cechy oraz funkcje statywów.

Na rynku dostępnych jest wiele dobrej jakości statywów, które pomogą ci tworzyć piękną fotografię kulinarną. Wszystko tak naprawdę sprowadza się do wyboru potrzebnych funkcji w ramach dostępnego budżetu.

Z tego akapitu dowiesz się, na co zwrócić uwagę, gdy wybierasz statyw do fotografii kulinarnej. Mam nadzieję, że pomoże ci to w dokonaniu wyboru, niezależnie od tego jakimi funduszami dysponujesz. Niżej najdziesz konkretne przykłady statywów, jakie polecam. 

 

Stabilność

Podstawowa funkcja statywu to utrzymanie aparatu nieruchomo, powinien on więc być stabilny i mieć solidną konstrukcję. 

Wiele osób na początku swojej przygody z fotografią kulinarną wydaje całkiem rozsądne pieniądze na aparat, za to kupuje najtańszy statyw. Też tak zrobiłam – mój pierwszy statyw kosztował 100 zł i był bardzo lekki. Taki statyw sprawdzi się przy smartphonie czy ewentualnie lżejszym aparacie bezusterkowym, ale dla lustrzanki polecałabym coś porządnego. Im większa masa statywu, tym będzie on bardziej stabilny. 

Pomyśl o tym tak – czy rzeczywiście chcesz, aby bezpieczeństwo twojego sprzętu za 3 tys. zł. zależało od statywu za 100 zł? 

Nawet jeśli ty nie potrącisz statywu, to może zrobić to dziecko albo zwierzę. Ja miałam taką przykrą sytuację, gdy mój Tadzio był mały, a ja robiłam sesje z nim w domu. Niechcący przewrócił statyw z aparatem, obiektyw się uszkodził i musiałam go naprawiać. Dlatego mój kolejny statyw kosztował już kilkaset złotych. (Konkretne modele statywów, jakie polecam, znajdziesz w dalszej części posta). 

JAK WYBRAĆ STATYW DO FOTOGRAFII KULINARNEJ? NAJLEPSZY STATYW DO FOTOGRAFII KULINARNEJ

Kolejna wskazówka – gdy chcesz podwyższyć statyw, to najpierw zwiększ wysokość nóg, a dopiero w ostateczności kolumny centralnej. Im bardziej wydłużona kolumna centralna, tym aparat stoi mniej stabilnie, może lekko drgać, a zdjęcia mogą wyjść poruszone. 

Jeżeli statyw nie stoi stabilnie, to możesz go dociążyć, np. workiem z piaskiem, tzw. sandbagiem, specjalnymi ciężarkami lub butelkami wypełnionymi wodą, przyklejonymi do statywu metodą DIY lub umieszczonymi w specjalnym uchwycie (obciążnik/przeciwwaga do statywu). 

 

Wysokość statywu

Wysokość statywu możesz regulować poprzez zmianę długości nóg oraz kolumny centralnej. 

Decyzja o tym, jak wysokiego statywu potrzebujesz, będzie zależeć od kilku czynników:

  • wielkości sceny, jaką chcesz sfotografować (bliższy kadr/duża scena)
  • od kombinacji twojego aparatu i obiektywu (obiektyw o długiej ogniskowej np. 100 mm daje wąskie kadry, więc prawdopodobnie będziesz potrzebować oddalić się od sceny i fotografować z wyższej wysokości; z kolei jeśli masz obiektyw typu zoom, to zamiast regulować statyw przy zdjęciach z góry, możesz zmieniać ogniskową obiektywu)
  • od wysokości twojego stołu (czy fotografujesz na stole, blacie kuchennym, stoliku kawowym czy na podłodze)
  • twojego wzrostu, choć ten parametr ma znaczenie tylko jeśli fotografujesz patrząc przez wizjer aparatu (ja korzystam z podglądu live view).

Jeżeli fotografujesz na podłodze lub na stoliku kawowym, to powinien wystarczyć ci statyw o wysokości maksymalnej 160-170 cm., np. Slik PRO AL-523DX, Velbon Sherpa 300, Manfrotto MT055XPRO3. Sprawdzi się on też przy zdjęciach na stole robionych na wprost. 

Jeśli jednak, jak ja, fotografujesz na stole lub chcesz ująć dużą scenę w perspektywie od góry, masz dwie możliwości do wyboru:

  • ustawić średniej wysokości statyw bezpośrednio na stole (ja stawiam dwie przednie nogi na stole, a trzecią podpieram krzesłem)
  • kupić statyw studyjny, którego nogi i kolumna centralna rozciągają się nawet na wysokość 217 cm, taki jak statyw Manfrotto MN058B TRIAUT. Taki statyw jest odpowiednio droższy oraz cięższy od standardowych statywów.  

Dodam jeszcze, że w fotografii kulinarnej nie interesuje nas minimalna wysokość statywu. To jest funkcja przydatna np. w fotografii krajobrazowej, gdy chcemy robić zdjęcia z żabiej perspektywy. 

statyw do fotografii kulinarnej Manfrotto

Statyw Manfrotto MT055XPRO3 ustawiony na stole oraz krześle. 

 

Rodzaj głowicy statywu

Głowica jest to ta część, do której mocujesz aparat. W tańszych modelach statywów stanowi ona całość z nogami, jednak gdy decydujesz się na droższy sprzęt, kupisz nogi oraz głowicę osobno. Możesz zatem samodzielnie konfigurować głowicę z trójnogiem. 

Możemy wyróżnić dwa podstawowe rodzaje głowic:

  • Głowicę kulową – pozwala szybko zmieniać położenie aparatu we wszystkich trzech wymiarach, przewidziana jest przede wszystkim do dynamicznej pracy, w której potrzebna jest częsta i szybka zmiana kadru, im większa kula tym bardziej stabilna, zazwyczaj ma tylko jedną blokadę, która zatrzymuje całą kulę
  • Głowicę trzykierunkową inaczej 3D – wolniejsza, ale bardziej precyzyjna, w tej głowicy każdy z trzech wymiarów ustawia się osobno. 

Ja jestem fanką głowicy trzykierunkowej. Pozwala ona na dokonywanie drobnych, precyzyjnych zmian w położeniu aparatu jedynie w jednym wymiarze. Czyli mogę przesunąć aparat lekko w prawo i lewo, nie martwiąc się, że niechcący obsunie się w dół. Dodatkowo moja głowica wyposażona jest w poziomice, dzięki której upewniam się, że kadr jest prosty. 

Używam głowicy 3D – Manfrotto MHXPRO-3W. Głowica kulowa to np. Manfrotto MH494-BH.

Gdy wybierasz głowicę do statywu zwróć uwagę na jakość blokady położenia oraz zatrzasku szybkozłączki (jest to płytka przykręcana bezpośrednio do aparatu, łączy go z głowicą i pozwala szybko odpinać aparat od statywu). 

statyw do fotografii kulinarnej głowica 3D

Głowica 3D Manfrotto MHXPRO-3W

statyw w fotografii kulinarnej szybkozłączka

Szybkozłączka

 

Maksymalny udźwig statywu oraz głowicy

Aparaty i obiektywy występują w bardziej wielu rozmiarach, dlatego przed zakupem statywu upewnij się, że udźwignie on twój sprzęt.

W danych technicznych sprawdź, jakie jest jego maksymalnie obciążenie i porównaj je z wagą twojego aparatu oraz najcięższego obiektywu. Czyli inny statyw będzie nadawał się do lekkiego bezlusterkowca, a inny do małej lustrzanki czy do aparatu pełnoklatkowego. Dla lepszej stabilności, wybierz statyw który udźwignie co najmniej 1,5 x ta waga. Weź pod uwagę także fakt, że być może w przyszłości zechcesz rozbudować swój zestaw o kolejne obiektywy. 

Jeśli kupujesz osobno nogi i głowicę, upewnij się czy udźwig głowicy dotrzymuje kroku możliwościom statywu. Przykładowo, nawet jeśli głowica ma nośność 6 kg, a nogi tylko 3 kg, to nie wykorzystasz całego potencjału głowicy. 

 

Waga statywu 

Przed zakupem statywu odpowiedz sobie na pytanie, jak często będziesz z nim podróżować. Jeśli fotografujesz w restauracjach i kawiarniach to może zainteresować cię lżejszy statyw, który szybko się składa, jest krótki po złożeniu i dodatkowo posiada futerał. Na przykład Benro Slim czy Manfrotto COMPACT LIGHT.

Jednak większość fotografów kulinarnych, produktowych oraz blogerów kulinarnych fotografuje w studio lub swoim domu i nie podróżuje ze statywem. W takim przypadku większa waga statywu będzie działała na twoją korzyść, bo zwiększy jego stabilność. 

 

Poziomica na statywie 

Dzięki poziomicy upewnisz się, czy statyw stoi prosto i unikniesz przechylonych kadrów. Poziomicę możesz znaleźć na trójnogu (ponieważ wysokość każdej nogi możesz regulować osobno, na poziomicy sprawdzisz czy statyw jest prosto) oraz na niektórych głowicach 3D. 

statyw w fotografii kulinarnej poziomica

Poziomica na głowicy statywu

 

Łamana kolumna do zdjęć typu flatlay

Zdjęcia typu flatlay stały się niezwykle popularne w fotografii kulinarnej, szczególnie na Instagramie. Do zdjęć z góry najlepiej sprawdzi się statyw, w którym centralną kolumnę możemy przestawić do pozycji 90 stopni względem nóg. Aparat ustawiony jest wtedy równolegle do tła, a nogi statywu nie są widoczne w kadrze, co może się zdarzyć, gdy chcemy robić zdjęcia z góry bez łamanej kolumny. 

Przykładem statywu z łamaną kolumną jest statyw Manfrotto MT055XPRO3. Jest to mój ulubiony statyw, o którym więcej napisałam niżej. 

Inne opcje statywów z wysuwaną kolumną do zdjęć flatlay to: Velbon VS 443D, Benro Goplus Travel FGP18AB1, Benro A2573F, Manfrotto MT190XPRO3.

 

jak wybrac statyw do fotografii kulinarnej okladka

Wadą łamanej kolumny jednak fakt, że „kradnie” nam ona wysokość statywu i możemy mieć problem ze sfotografowaniem z góry dużej sceny. Nie możemy juz podnieść aparatu wyżej na kolumnie centralnej, bo stała się ona kolumną łamaną, a łączna wysokość statywu się zmniejszyła. Gdy wysokość mojego statywu okazuje się za mała, robię zdjęcia na podłodze lub stawiam nogi statywu bezpośrednio na stole. 

 

Inne rozwiązanie to zakup profesjonalnego statywu studyjnego, którego nogi można podnieść bardzo wysoko. Z takim statywem żaden suto zastawiony stół nie będzie nam straszny. Jest to statyw Manfrotto MN058B TRIAUT (jego maksymalna wysokość to 217 cm), do którego należy dokupić ramię MN131DB oraz głowicę (lub też zamontować głowicę z innego statywu).

Ramię pozwala na zamontowanie dwóch głowic pod katem 90 stopni lub też wysunięcie ramienia daleko od statywu bez utraty stabilności. Jest to duży i ciężki statyw dla osób, które posiadają sporo miejsca do fotografowania. Kupiłam go kilka miesięcy temu właśnie z myślą o zdjęciach z góry robionych na moim stole, jednak nie pracuje się mi z nim dobrze. Wymaga on sporo siły, aby go ustawić, czy zakręcić pokrętła na nogach. Jest to jednak kwestia indywidualnych preferencji, ponieważ znam fotografów, którzy cenią pracę z nim. 

statyw Manfrotto MN058B TRIAUT do fotografii kulinarnej

 

Statyw do fotografii kulinarnej i produktowej. Jaki statyw polecam?

Od początku mojej przygody z fotografią kulinarną posiadałam w sumie cztery statywy z różnych półek cenowych.

Jak już wspominałam, zaczęłam od najprostszego statywu za ok. 100 zł, którego jakoś wykonania była bardzo słaba i ogólnie nie radzę inwestowania w taki sprzęt, chyba że do podtrzymania smartphona. Kolejny to był statyw Slik Pro 330DX, który kosztował mnie ok. 700 zł. Ten statyw jest obecnie wycofany ze sprzedaży, jednak byłam z niego na tyle zadowolona, że umieściłam inne statywy tej firmy wśród polecanych poniżej. 

Gdy zaczęłam profesjonalnie zajmować się fotografią kulinarną, kupiłam statyw od wymarzonej firmy Manfrotto –  Manfrotto MT055XPRO3 z głowicą 3-kierunkową MHXPRO-3W. Nie bez powodu większość fotografów używa i poleca sprzęt tej firmy, bo jest naprawdę świetnej jakości.

Różnica w stosunku do mojego poprzedniego statywu Slik Pro była widoczna od razu – nieporównywalnie lepsze wykonanie i stabilność. Przyznam, że odkąd używam statywu Manfrotto, to nie chcę wracać do żadnej innej firmy. Poniżej napisałam więcej słów o statywie Manfrotto MT055XPRO3, który jest moim ulubionym.

Statyw to bardzo ważny sprzęt dla fotografa kulinarnego, dlatego warto zainwestować w niego nieco więcej pieniędzy. Dobry statyw starczy ci na długo, nie rozpadnie się za chwile, nie narazi też na zniszczenie twojego cennego aparatu. Radzę więc przeznaczyć na jego zakup kilkaset złotych, zależnie czy chcesz fotografować bezlusterkowcem (300-400 zł) czy też lustrzanką (700-1200 zł). 

jaki statyw do fotografii kulinarnej wybrac

 

Statyw do fotografii kulinarnej dla początkujących. Statyw do bezlusterkowca. 

Na rynku fotograficznym możemy znaleźć coraz więcej bezlusterkowców robiących genialne zdjęcia. Są to aparaty o niedużej wadze, można więc do nich kupić lekki statyw o udźwigu nawet 1,5 kg.

Takie kompaktowe statywy sprawdzą się też dla osób, które chcą podróżować ze statywem, robić zdjęcia w restauracjach, czy też posiadają małe lustrzanki dla początkujących. Ich wadą jest nieduża wysokość maksymalna, co może stwarzać pracę mniej komfortową (uwaga na ból pleców!). Można je zakupić w przedziale cenowym 250-400 zł. 

 

Oto kilka moich rekomendacji:

Statyw Manfrotto COMPACT LIGHT – to najlżejszy statyw w ofercie Manfrotto (tylko 816 g), ma udźwig 1,5 kg, wysokość maksymalną 131 cm, sprzedawany jest w zestawie z głowicą kulową i pokrowcem

Statyw Benro Slim Tripod Kit – kompaktowy statyw z głowicą kulową, waży 1,2 kg, ma spory udźwig 4 kg, więc mogą się nim zainteresować też użytkownicy lustrzanek, wbudowaną poziomicę, wysokość maksymalną 146 cm, sprzedawany jest w zestawie z torbą

Statyw Slik PRO AL-323DX – nieco cięższy – waży prawie 2 kg, za to ma udźwig do 4 kg, maksymalną wysokość 158 cm, poziomicę, otwór na akcesoria oraz głowicę 3-kierunkową. Zatem sporo funkcji w przystępnej cenie.

Statyw Manfrotto COMPACT ADVANCED – kolejny mały statyw od Manfrotto, tym razem z większym udźwigiem do 3 kg i precyzyjną głowicą 3-kierunkową, jest też wyższy bo ma maksymalnie 165 cm, sprzedawany z pokrowcem

 

Statyw do fotografii kulinarnej dla średnio-zaawansowanych. Statyw do lustrzanki. 

Średnia półka cenowa to statywy za 600-800 zł. W tym przedziale kwotowym możesz wybierać przede wszystkim z oferty dwóch firm – Slik Pro oraz Velbon Sherba.

Ja używałam kiedyś statywu Slik Pro 330DX, który obecnie został wycofany ze sprzedaży, ale polecam inne modele tej marki. Statywy z tej kategorii są wyższe i mają większy udźwig niż te dla początkujących. Sprawdzą się z  profesjonalnymi lustrzankami i cięższymi obiektywami. Nie mają jednak funkcji łamanej kolumny. 

 

Statyw Slik PRO AL-523DX -podobny do mojego starego statywu – ma 3 kierunkową głowicę, udźwig 6 kg, maksymalną wysokość 167,5 cm, do tego poziomicę i otwór na akcesoria

Statyw Slik PRO 700 DX – bardzo wysoki – aż 190 cm, z 3-kierunkową głowicą i dwiema poziomicami pęcherzykowymi, maksymalne obciążenie 8 kg

 

statyw do fotografii kulinarnej

Statyw Manfrotto MK055XPRO3 zestawiony z moim starym statywem Slik Pro 330DX

 

Najlepszy statyw do fotografii kulinarnej. Statyw z łamaną kolumną do zdjęć flatlay. 

Ilekroć wstawię zdjęcie zza kulis sesji zdjęciowej na Insta Stories dostaję pytania, co to za statyw. Interesuje was również, jaki statyw do fotografii kulinarnej najbardziej polecam. 

Od 3 lat używam statywu Manfrotto MK055XPRO3 z głowicą 3-kierunkową MHXPRO-3W i jest to mój ulubiony statyw ze wszystkich, które posiadam.

Stabilny i dobrze wykonany, a jednocześnie poręczny. Wygodnie i szybko mogę go ustawić do potrzebnej pozycji. Posiada łamaną kolumnę do zdjęć typu flatlay, dzięki której nogi statywu nie są widoczne w kadrze, a ja mam wolne obie ręce i mogę skupić się na dopracowaniu kompozycji zdjęcia. 

statyw do fotografii kulinarnej Manfrotto MT055XPRO

 

Oto najważniejsze cechy statywu Manfrotto MK055XPRO3:

  • duża wysokość maksymalna – 170 cm bez głowicy, a z głowicą 183 cm
  • maksymalne obciążenie zestawu nogi + głowica to 8 kg, jest to więc statyw też do lustrzanek pełnoklatkowych
  • 3-sekcyjne nogi wykonane z aluminium, które dają statywowi dużą wytrzymałość i stabilność
  • system Q90 czyli możliwość przełożenia kolumny centralnej do pozycji poziomej używając tylko jednego przycisku – jest to naprawdę szybki i wygodne, a dodatkowo kolumnę można obkręcać o 360 stopni
  • 4-stopniowa blokada nóg oraz funkcja szybkiego rozłożenia i dostosowania nóg statywu
  • otwór na akcesoria i wbudowana obrotowa poziomica

 

Mój statyw kupiłam z głowicą 3-kierunkową MHXPRO-3W, która daje możliwość wykonywania nawet bardzo precyzyjnych ustawień, zrobiona jest z wysokiej jakości komponentów i wyposażona w 3-osiowy wskaźnik poziomu.

Jego waga to 3,5 kg, jest to więc statyw do studia a nie podróży, choć można dodatkowo dokupić do niego torbę.

Mimo ciągłego użytkowania od 3 lat jest w świetnej kondycji. Myślę, że ten statyw będzie służył mi jeszcze przez wiele lat. Z tego co wiem, korzysta z niego również wielu innych fotografów i blogerów kulinarnych. Ja go polecam całym sercem. 

statyw do fotografii kulinarnej Manfrotto

Przeczytaj: Sztuczne oświetlenie w fotografii kulinarnej – Jaką lampę do fotografii wybrać?

 

Inne statywy z łamaną kolumną do zdjęć typu flatlay

Z uwagi na popularność zdjęć typu flatylay i zdjęć na Instagrama, wysuwana kolumna centralna to bardzo pożądana funkcja statywu. Nie znajdziesz jej jednak w tańszych modelach, musisz się przygotować na wydatek rzędu co najmniej 800-900 zł. 

Jeśli proponowany przeze mnie powyżej statyw Manfrotto MK055XPRO3 nie mieści się z twoim budżecie, poniżej przygotowałam zestawienie kilku statywów z łamaną kolumną w przedziale cenowym mniej niż 1000 zł. Nie miałam jednak okazji testować ich osobiście. 

Statyw Velbon VS 443D – wysokość maksymalna 160,5 cm, maksymalne obciążenie 3 kg, wielofunkcyjne ramię, którym można pracować w pionie i poziomie oraz obracać o 360 stopni, głowica kulowa 

Statyw Benro A2573F – statyw z wysuwaną kolumną centralną z haczykiem do zawieszania obciążenia, maksymalny udźwig do 4 kg, max. wysokość 177 cm, ma głowicę wideo, która nada się do aparatów, ale też małych kamer

Statyw Manfrotto 290 Dual – nieco bardziej kompaktowy od mojego statywu, z udźwigiem do 4 kg, głowicą 3-kierunkową, wysokością maksymalną 175,5 cm oraz kolumną łamaną z systemem Q90 regulowaną przy pomocy jednego przycisku

 

 

Jak mogę robić zdjęcia typu flat lay, jeśli mój statyw nie ma poziomego ramienia?

Na początku rozwieję Twoje ewentualne wątpliwości. Statyw z łamaną kolumną nie jest niezbędny do tego, aby robić zdjęcia typu flatlay, po prostu bardzo tę pracę ułatwia. 

Co się może wydarzyć, jeśli robimy zdjęcie z góry zwykłym statywem?

  • aparat nie będzie ustawiony idealnie równolegle z linią stołu, zdjęcie będzie przekrzywione i widz będzie mieć wrażenie, że wszystko ze zdjęcia spada
  • w kadrze będą widoczne nogi statywu

Statywy z poziomym ramieniem należą do wyższej półki cenowej, mogą więc nie być w Twoim budżecie, szczególnie jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z fotografią kulinarną. Moje pierwsze dwa statywy także takiego ramienia nie posiadały, ale na szczęście udało mi się bez niego sobie poradzić.

Możesz oczywiście robić zdjęcia z ręki pochylając się nad stołem. Niestety ból pleców gwarantowany, poza tym tracisz wtedy wszystkie zalety fotografowania ze statywem, o którym pisałam na początku wpisu. Wykorzystaj więc swój statyw, taki jaki masz. 

Poniżej zdjęcie z backstagu z czasów, gdy fotografowałam statywem bez poziomego ramienia. 

statyw w fotografii kulinarnej

Zdjęcie z góry wykonane statywem Slik Pro 330DX

 

O czym warto pamiętać:
  • Stylizację ułóż na podłodze lub stoliku kawowym, żeby objąć dużo kadru.
  • Postaraj się ustawić aparat maksymalnie pod kątem 90 stopni do podłoża, jak się tylko da.
  • Manipulując głowicą ustaw aparat dokładnie pomiędzy nogami statywu, jest wtedy szansa, że się nie pojawią na zdjęciu. 
  • Rób szerokie kadry – jeśli nogi statywu pojawią się na zdjęciu, będziesz mogła przyciąć ujęcie w programie do obróbki.
  • Jeśli zdjęcie jest krzywe, masz wrażenie, jakby talerz spadał ze stołu, możesz wykorzystać funkcję w Lightroomie, aby je wyprostować – wejdź w Develop, sekcję „Transform”. Zazwyczaj opcja „Auto” robi robotę, choć możesz też samodzielnie przesuwać suwakami. 

 

Statyw do telefonu/smartfonu. Jak przymocować telefon z statywu?

Statyw to przydatne narzędzie także wtedy, gdy robisz zdjęcia swoim smartphonem. Ja wykorzystuję go przede wszystkim wtedy, gdy chcę nagrać relację z gotowania na Insta Story czy film kulinarny. Dzięki umieszczeniu swojego telefonu na statywie będziesz mieć wolne ręce, swobodniej więc wystylizujesz kadr, a potem możesz też umieścić dłonie na zdjęciu. 

Jeśli masz już statyw do aparatu, to spokojnie możesz go zaadaptować do fotografii smartfonem. Wystarczy, że dokupisz do niego uchwyt na smartfon do statywu (inaczej adapter statywowy), który mocuje się do śruby szybkozłączki. Ja posiadam np. uchwyt Manfrotto Twistgrip, dostępna jest też jego tańsza wersja i wiele takich uchwytów innych firm.  

Widziałam też adaptery, które mocuje się do gorącej stopki aparatu. To fajna sprawa, bo umożliwia nam np. jednoczesne robienie zdjęć aparatem i kręcenie filmu z backstagu telefonem. 

Jeśli kupujecie statyw specjalnie pod telefon, to zwróćcie uwagę na jakoś wykonania. Niech będzie stabilny, jednocześnie wysoki (130-160 cm), abyście mogli ustawić go na podłodze, a nie na stole. Sprawdzą się tu wszystkie statywy, które poleciłam powyżej w rozdziale „Statyw do fotografii kulinarnej dla początkujących. Statyw do bezlusterkowca.” 

uchwyt na smartphon do statywu

uchwyt na smartphon do statywu

Mój telefon przymocowany do statywu przy pomocy uchwytu Manfrotto Twistgrip


Robisz zdjęcia ze statywem czy z ręki? Masz w planach zakup statywu do fotografii kulinarnej? Mam nadzieję, że mój poradnik okazał się dla ciebie przydatny. Daj znać w komentarzu, jaki statyw jest na twojej liście życzeń. 

Odbierz prezent i zapisz się do newslettera:

jak fotografować sałatki

Ten wpis nie jest sponsorowany przez żadną firmę, jednak niektóre linki to linki afiliacyjne. Oznacza to, że jeśli kupisz produkt z linku, otrzymam niewielką prowizję, którą przeznaczę na rozwój bloga i dalsze dostarczenie wartościowych treści. Nie ma to wpływu na cenę, za jaką kupisz produkt. Wszystkie produkty, które pojawiają się na zdjęciach, zostały kupione przeze mnie. Wszystkie opinie są moje własne.

Podobne wpisy