W lutym przeprowadziłam ankietę, w której zapytałam Was, jakie zagadnienia w fotografii kulinarnej sprawiają Wam najwięcej kłopotów. Jednym z powtarzających się problemów było ustawienie aparatu względem potrawy. Po pierwsze powińmy rozważyć, z której strony chcemy oświetlić nasze danie, o czym pisałam we wpisie na temat kierunków padania światła. Następnie powinniśmy wybrać perspektywę, czyli zdecydować na jakiej wysokości ustawimy aparat. Od czego to zależy? Tym zajmiemy się dzisiaj.
Każdy z nas ma swój najlepszy profil, tak samo potrawa zrobi największe wrażenie, gdy zostanie sfotografowana pod właściwym kątem. Wybór właściwej perspektywy pomaga w uzyskaniu przyciągających wzrok fotografii. Pamiętam swoje początki, kiedy prawie każde zdjęcie wykonywałam w tzw. ujęciu \”trzy czwarte\” czyli pod kątem ok. 45%. Jest to kąt najbardziej zbliżony do tego, pod jakim patrzymy na potrawę siedząc przy stole. Bardzo uniwersalny, polecany dla osób początkujących, ale jeśli używamy go za często, w nasze fotografie wkracza nuda.
Myślę, że dużo większe wrażenie na odbiorcy możemy uzyskać obniżając aparat niemal do wysokości stołu lub też fotografując potrawy z góry. A jak zdecydować, które ustawienie jest właściwe?
Wybierając kąt ustawienia aparatu powinniśmy zwrócić uwagę na dwie kwestie:
- Jaki rodzaj jedzenia fotografujemy?
- W jaki sposób go stylizujemy?
Kąt ustawienia aparatu należy dobrać do rodzaju fotografowanej potrawy, tak aby jak najlepiej uwypuklić jej atuty na zdjęciu. Dla wielu dań możemy wskazać perspektywę, w której prezentują się najlepiej, np. burger uchwycimy na wprost, a płaską pizzę od góry.
Istnieje też grupa potraw, których wygląd zależy od naczynia, w których zostały zaserwowane. Przykładowo smoothie możemy nalać do wysokiej szklanki lub do miski i podać jako smoothie bowl. Sałatkę możemy ułożyć na płaskim półmisku lub nałożyć do głębokiej miski. Zupę możemy zaserwować w talerzu do zupy, miseczce, kubku lub szklance. Użyte przez nas naczynie będzie determinowało perspektywę, na jaką powinniśmy zdecydować się w trakcie robienia zdjęć.
Najprostsze podejście do doboru perspektywy mówi tak:
wysokie dania fotografujemy pod kątem 0-45%, zaś niskie pod katem 45 – 90%.
Aby Wam to lepiej wytłumaczyć i dać konkretniejszą podpowiedź, poniżej zaprezentowałam najczęściej używane perspektywy oraz listę potraw, do których możecie je zastosować.
Rodzaje perspektywy (kątów widzenia) w fotografii kulinarnej
Perspektywa \”Na wprost\” ( 0-10%)
➤obiektyw aparatu ustawiony jest równolegle do linii stołu
➤do wysokich potraw i propsów oraz potraw z warstwami
➤dobrze wygląda, gdy fotografowany obiekt przysuniemy bliżej obiektywu i rozmyjemy tło (użyjemy niskiej wartości przysłony)
Zastosuj do:
- napoje w szklankach i butelkach
- koktajle, smoothie (w przezroczystych naczyniach)
- burgery, zamknięte kanapki z dużą ilością składników ułożonych w warstwy
- torty ustawione na paterach
- stosy placuszków, gofrów, naleśnikow
- wieże ustawione z ciasteczek czy kawałków ciasta
- lody w wafelku
Kąt 25%
➤w praktyce jest to kąt około 20-30%
➤gdy chcemy pokazać zarówno krawędź naczynia, jak i to, co znajduje się w środku
➤do wysokich potraw, gdy chcemy pokazać także część górnej powierzchni potrawy, np. dekorację na szczycie tortu, owoce na szczycie stosu placuszków itd.
Zastosuj do:
- naczynia trzymane w dłoniach
- koktajl, smoothie z bogatą dekoracją na szczycie
- tort pavlova, tort czy ciasto z ciekawą dekoracją na górze
- potrawy w płytkich naczyniach
- zdjęcie przedstawiające potrawę na stole oraz krawędź krzesła
Kąt 45% zwany ujęciem \”trzy czwarte\”
➤zbliżony do naturalnego kąta patrzenia na potrawę osoby siedzącej przy stole
➤najbardziej uniwersalna perspektywa, ukazująca korzystnie zarówno wyższe, jak i bardziej płaskie obiekty
➤ukazuje zarówno przód, jak i górną część potrawy
➤poza potrawą widzimy także większość jej otoczenia
➤pozwala na pokazanie kształtu, faktury oraz wysokości obiektu, daje poczucie głębi
➤w praktyce może to być kąt od 30-60%, zależnie od wysokości obiektu
➤najlepszy wybór dla osób początkujących
Kąt 75%
Niektóre poradniki odradzają tę perspektywę, gdyż wykorzystanie jej na fotografii może skutkować wrażeniem, że jedzenie spada ze stołu. Z drugiej strony można ją wykorzystać, gdy:
➤fotografujemy płaskie potrawy, ale użycie perspektywy od góry powoduje pominięcie ważnego detalu z boku dania
➤chcemy pokazać na zdjęciu więcej głębi niż w perspektywie typu flatlay
➤chcemy uchwycić błysk na powierzchni potrawy (np. czekolady)
Zastosuj do:
- koktajl, aby pokazać dekorację u góry koktajlu, a jednocześnie zarys szklanki, aby nie wyglądał na zdjęciu jak kółko
- scen prezentujących stół zastawiony jedzeniem
- dań w głębokich miskach, zapiekanek w głębokich formach (szczególnie, gdy chcemy pokazać wnętrze lasagne, zapiekanki)
Perspektywa \”Od góry\” (typu flat lay, 90%)
➤do płaskich potraw, do potraw bez warstw, do potraw, których główne detale znajdują się na górze
➤gdy chcesz uchwycić piękne kształty i wzory w potrawach
➤kładzie nacisk na kształt dania i naczyń, ale trudno jest ocenić ich wysokość i kompozycja może wydawać się płaska
Zastosuj do:
- pizze
- tarty, quiches
- omlety, frittaty
- zupy z głębokich talerzach i miseczkach
- sałatki w miskach lub na półmiskach
- placki, gofry, naleśniki ułożone na płasko
- ciasteczka ułożone na płasko
- smoothie bowl, buddha bowls
- sceny prezentujące stół zastawiony jedzeniem
- scena składająca się z dużej ilości elementów, dań, naczyń, składników
- etapy przygotowania potrawy
Powyższe zestawienie to oczywiście uproszczenie. Fotografia to też kreatywność i nic nie stoi na przeszkodzie, aby genialnie sfotografować pizzę pod kątem 45%. Gdy robimy zdjęcia warto jest przetestować kilka kątów widzenia, pochodzić z aparatem wokół potrawy i w ten sposób odkryć, z jakiej perspektywy prezentuje się najkorzystniej.
Poniżej zestawiłam dla Was zdjęcia przedstawiające tę samą scenę ujętą pod różnymi kątami ustawienia aparatu. Przyjrzyjcie się im i spróbujcie stwierdzić, które zdjęcie jest najlepsze oraz dlaczego. Zwróćcie uwagę, jak prezentują się dania umieszczone w naczyniach o różnej wysokości.
Potrawę w misce, jak powyższe smoothie bowl, możecie z powodzeniem sfotografować pod różnymi kątami. Nie polecam jedynie perspektywy na wprost, w przypadku której zawartość miski nie byłaby widoczna. Im wyżej ustawiony apatat, tym lepiej ukażemy zawartość naczynia, a w mniejszym stopniu jego krawędź. Z kolei niższy kąt umożliwi nam większe rozmycie tła i pokazanie, który element kompozycji jest najważniejszy.
Jak wybrać najlepszy kąt ustawienia aparatu?
Następnym razem planując zdjęcia zadaj sobie poniższe pytania:
➤ czy fotografowana potrawa jest wysoka (jak kilkuwarstwowy tort) czy płaska (jak pizza)?
➤czy fotografowana potrawa posiada warstwy?
➤jakie naczynie zostało użyte do stylizacji potrawy – wysokie (smoothie w szklance) czy niskie (smoothie bowl)?
➤ z której strony (na górze czy z boku) znajdują się główne detale potrawy? Czy jest to dekoracja na szczycie tortu, czy nadzienie wewnątrz pieczeni?
Zapamiętaj!
- Kąt od 0 do 45% – wysokie potrawy lub stylizowane w wysokich naczyniach, potrawy z głównymi detalami z boku, potrawy z warstwami
- Kąt od 45% do 90 % – płaskie potrawy, potrawy w płaskich naczyniach, potrawy z głównymi detalami u góry, potrawy bez warstw
- To jest ogólna zasada, którą oczywiście możesz łamać. Dla każdej stylizacji postaraj się zrobić kilka zdjęć pod różnymi kątami. Następnie porównaj je, aby stwierdzić, która perspektywa jest najlepsza.
Czy w trakcie robienia zdjęć staracie się dobierać kąt ustawienia aparatu do rodzaju fotografowanej potrawy/? Jaka jest Wasza ulubiona perspektywa w fotografii kulinarnej? Koniecznie napiszcie mi o tym w komentarzach!