Lato było takie piękne! Dużo słońca i możliwość fotografowania nawet do 21.00. Ale teraz przyszła jesień, a niektóre dni są tak ponure, że nawet w południe nie jest łatwo uzyskać dobrze oświetlone zdjęcie. Niestety w naszej szerokości geograficznej ciężko jest polegać wyłącznie na naturalnym świetle przez cały rok. Jeśli prowadzenie bloga czy konta na Instagramie to tylko dodatek do Waszej regularnej pracy i fotografujecie wieczorami, prędzej czy później zaprosicie sztuczne oświetlenie do Waszego domowego studio.
Choć na początku fotografowanie z lampą sztucznego oświetlenia wydaje się skomplikowane, to tak naprawdę takie nie jest. Szczególnie z moją serią wpisów na temat fotografii kulinarnej w sztucznym świetle. W pierwszej części porozmawiamy o sprzęcie fotograficznym, tak abyście mogli zdecydować, jaką lampę do fotografii chcecie kupić.
Z dzisiejszego wpisu dowiecie się:
- Czym różni się światło ciągłe od błyskowego?
- Jakie są plusy i minusy światła ciągłego?
- Jakie są plusy i minusy światła błyskowego?
- Na co zwrócić uwagę podczas zakupu lampy światła ciągłego?
- Jakie lampy światła ciągłego można kupić do domowego studio?
- Jaką budżetową lampę światła stałego polecam?
- Jakie są rodzaje lamp błyskowych?
Światło ciągłe a błyskowe – czym one się różnią?
Podstawowa różnica między tymi dwoma typami światła kryje się w ich nazwie, jest więc dość oczywista. Ale nie wszyscy zdają sobie sprawę, jakie to ma konsekwencje.
Gdy tylko włączycie lampę światła ciągłego, to stale, bez przerw oświetla potrawę, będąc pod tym względem zbliżona do światła dziennego. To tak, jakbyśmy nagle zapalili słońce w środku nocy lub w pochmurny dzień. Z kolei światło błyskowe jest wyzwalane jedynie w momencie naciśnięcia spustu migawki, a błysk trwa ułamki sekund. Nie jesteście więc w stanie zaobserwować rozkładu światła i cieni na potrawie, a dopiero zobaczycie je na gotowym zdjęciu.
Z drugiej strony błysk daje nam światło krótkie, ale o dużej mocy, podczas gdy żarówki światła stałego świecą dłużej, ale z małym natężeniem. Dlatego potrzebujemy więcej żarówek lub droższe, studyjne lampy, aby uzyskać podobny efekt. Te podstawowe różnice sprawiają, że każde z tych rodzajów oświetlenia ma swoje plusy i minusy. Ich listę przygotowałam poniżej. Zobaczcie, które z rodzajów oświetlenia sztucznego bardziej odpowiada Waszym potrzebom.
Światło ciągłe – plusy i minusy
Plusy:
- Od razu widzicie, jak światło oświetla potrawę, przez co praca z nim jest bardzo podobna do pracy ze światłem dziennym. Także ekspozycję ustawicie tak samo, jak przy świetle dziennym manipulując tylko wartością przesłony, czasem naświetlania i ISO. Dzięki temu nauka pracy ze światłem ciągłym jest łatwiejsza niż błyskowym.
- Jeśli marzy Wam się nagrywanie filmów kulinarnych, to jesteście zdani na światło ciągłe. Błyskowe nie nadaje się do nagrywania filmów.
- Niski koszt zakupu lampy fotograficznej ze świetlówkami (200-400 zł za zestaw z softboxem, statywem i żarówkami). Jest to więc opcja dla osób, które szukają rozwiązania budżetowego.
Minusy:
- Światło ciągłe świeci długo, ale ze stosunkowo niewielką mocą. Ogranicza to, jakie parametry zdjęcia możemy ustawić. To jak fotografowanie w ciemny, pochmurny dzień – trzeba z nimi używać dłuższego czasu naświetlania czy wyższego ISO oraz koniecznie statywu.
- Z powodu konieczności ustawiania w aparacie dłuższego czasu naświetlania, są dobre do zdjęć statycznych, ale nie wtedy, gdy chcecie zamrozić ruch.
- Do wyboru mamy bardzo wiele rodzajów światła ciągłego, które różnią się jakością. Polecam Wam przemyślane zakupy i wystrzeganie się najtańszych ofert. Poniżej znajdziecie akapit, w którym opisałam, na co należy zwrócić uwagę w czasie zakupów takich lamp.
- Pamiętajcie o wyłączeniu wszystkich świateł (sufitowe, biurkowe itd.) w czasie sesji zdjęciowej, bo ich światło będzie widoczne na zdjęciu i nie uda się Wam ustawić balansu bieli. Nie chcemy mieć też na zdjęciu podwójnych cieni – czyli jeden od lampy fotograficznej, a drugi od lampy biurkowej. Zatem należy z tymi lampami fotografować w kontrolowanych warunkach, dlatego niezbyt sprawdzają się one w restauracji, gdzie na sali czy nad barem mogą świecić różne lampy (wyjątkiem są lampy LED o regulowanej temperaturze barwowej).
- W porównaniu ze światłem błyskowym oferują ograniczone możliwości wyboru modyfikatorów światła (jak softboxy).
Światło błyskowe – plusy i minusy
Plusy:
- Lampa błyskowa daje nam trwający ułamki sekund, ale silny błysk, który dobrze oświetla zdjęcie. Możemy więc pracować przy minimalnej wartości ISO i szerokim zakresie przysłon. Używamy też krótkiego czasu naświetlania (około 1/160 sec – 1/200 sec), co wynika z synchronizacji lampy z aparatem. Uzyskujemy zatem obraz wysokiej jakości.
- Fotografowanie lampą błyskową jest dobre do zamrażania ruchu, bez problemu możemy też fotografować z ręki.
- Lampy błyskowe można łączyć ze światłem dziennym, a także za ich pomocą fotografować w pomieszczeniach, gdzie włączone są inne źródła światła, np. zwykłe sufitowe lampy. Sprawia to, że z lampą błyskową możecie fotografować gdziekolwiek, np. w restauracji, w której włączone są inne światła.
- Lampa błyskowa nie świeci non stop, nie zagrzewa się tak bardzo i nie zużywa tyle energii co lampa światła ciągłego.
Minusy:
- Lampa świeci tylko przez chwilę, w momencie robienia zdjęcia. Dlatego efekt ustawienia lamp zobaczycie dopiero na zrobionym zdjęciu. Utrudnia to na początku manipulowanie lampami, ustawianie światła, choć można sobie pomóc włączając tzw. żarówki modelujące (obecne w lampach studyjnych, nie systemowych lampach błyskowych).
- Ustawienie parametrów aparatu i mocy lampy jest bardziej skomplikowane niż przy świetle ciągłym. Wymaga to poznania trochę teorii, ponieważ nie działa to tak samo, jak przy świetle dziennym.
- Aby wyzwolić błysk w lampie potrzebujecie kupić nadajnik, który będzie się z nią komunikował. Czyli musicie kupić więcej sprzętu, a dodatkowo umieć to ustawić.
- Nie nadaje się do nagrywania filmów, jedynie do robienia zdjęć.
Po lewej softbox prostokątny 60×90 cm, po prawej softbox oktagonalny 85 cm |
Na co zwrócić uwagę podczas zakupu lampy światła ciągłego?
1. Temperatura barwowa żarówek
2. Współczynnik odwzorowania barw (CRI lub Ra)
3. Moc żarówki/lampy
4. Rodzaj modyfikatora światła
Po lewej lampa z Allegro z softboxem prostokątnym, po prawej lampa GlareOne z softboxem oktagonalnym |
Lampa światła ciągłego z włożonymi świetlówkami oraz bez |
Rodzaje lamp światła ciągłego
1. Lampy na świetlówki energooszczędne
2. Panele LED
3. Lampy studyjne LED
Softbox oktabogalny GlareOne z podwójną warstwą rozpraszającą |
Po lewej: softbox 60×90 cm, po prawej: softbox oktagonalny 85 cm |
Budżetowa lampa światła ciągłego – co polecam?
Mój wybór to lampa firmy GlareOne na 4 świetlówki z softboxem oktagonalnym 85 cm. Jej koszt na dzień pisania wpisu to 139 zł (+ koszt żarówek i statywu).
Po lewej lampa światła ciągłego, po prawej lampa światła błyskowego |
Po lewej statyw GlareOne Air A-275, po prawej statyw, który był w komplecie z lampą kupioną na Allegro |
Rodzaje lamp światła błyskowego
1. Systemowe lampy błyskowe
2. Studyjne lampy błyskowe
Obecnie mój ulubiony zestaw do fotografowania lampą błyskową składa się z:
- lampy Quadralite Move X 400
- softboxu GlareOne SOFTBOX Easy Szybkorozkładalny okta 95cm
- oraz statywu studyjnego oświetleniowego GlareOne Air A-275
Odbierz prezent i zapisz się do newslettera:
Ten wpis nie jest sponsorowany przez żadną firmę, jednak niektóre linki to linki afiliacyjne. Oznacza to, że jeśli kupisz produkt z linku, otrzymam niewielką prowizję, którą przeznaczę na rozwój bloga i dalsze dostarczenie wartościowych treści. Nie ma to wpływu na cenę, za jaką kupisz produkt. Wszystkie produkty, które pojawiają się na zdjęciach, zostały kupione przeze mnie. Wszystkie opinie są moje własne.