Sztuczne oświetlenie w fotografii kulinarnej – część 2 z 2: Jak zrobić zdjęcie przy użyciu lampy światła ciągłego oraz błyskowego?

przez Zuzanna
Fotografia kulinarna jak zrobić zdjęcie przy użyciu lampy

Jesteście ciekawi, jak wykonać zdjęcie przy użyciu lampy światła sztucznego? Zapraszam was na backstage sesji zdjęciowej do mojej pracowni. Jest to drugi z serii wpisów na temat sztucznego oświetlenia w fotografii kulinarnej. Poprzedni wpis dotyczył sprzętu fotograficznego – na co zwrócić uwagę podczas zakupu lampy oraz jakie lampy fotograficzne polecam. Dziś pokażę Wam kulisy powstania zdjęcia hitu social mediów – pancake cereal. 

Z dzisiejszego wpisu dowiecie się:

  • Od czego zależy wygląd cieni na zdjęciu?
  • Jak uzyskać jasne zdjęcie z łagodnymi cieniami?
  • Jak wykonać zdjęcie przy użyciu lampy światła ciągłego?
  • Jak wykonać zdjęcie przy użyciu lampy światła błyskowego?
  • Jakie były parametry moich zdjęć?

Naucz się malować światłem i tworzyć klimatyczne fotografie! Dołącz do 3-dniowego bezpłatnego treningu e-mailowego na temat światła w fotografii kulinarnej!

Bezpłatny kurs fotografii kulinarnej - Magia światła w fotografii kulinarnej

Gdzie postawić lampę? Od czego zależy wygląd cieni na zdjęciu?

Gdzie mam postawić tę lampę? Z lewej, prawej, blisko, daleko od potrawy? Co zrobić, aby uzyskać na zdjęciu naturalny efekt światła dziennego? To były jedne z moich pierwszych myśli, gdy zaczynałam swoją przygodę z fotografią w sztucznym oświetleniu.

Lampę możecie ustawić tak naprawdę w dowolnym miejscu, zwracając jednak uwagę na to, jak zmieniają się cienie na fotografii i czy odpowiada to waszej artystycznej wizji. Niezależnie od tego, czy używacie lampy ciągłej, błyskowej czy też korzystacie ze światła dziennego, położenie oraz wielkość źrodła światła wpłynie na wygląd cieni, a zatem na atmosferę zdjęcia.

Sztuczne oświetlenie w fotografii kulinarnej - część 2 z 2: Jak zrobić zdjęcie przy użyciu lampy światła ciągłego oraz błyskowego?

Położenie lampy

Sprawa jest prosta – gdy lampę ustawicie po lewej stronie potrawy, cień pojawi się pod stronie przeciwnej. Gdy przestawicie lampę, cień też się przesunie. Inaczej niż przy świetle dziennym, gdzie musimy przestawić siebie z aparatem lub obrócić stół, tutaj dowolnie manipulujemy lampą, co daję ogrom możliwości.

 

Odległość lampy od potrawy

Lampa bliżej potrawy – więcej światła/lampa dalej od potrawy – mniej światła

Lampa bliżej potrawy – krótsze cienie/lampa dalej od potrawy – dłuższe cienie

Lampa ustawiona wyżej – krótsze cienie, lampa ustawiona niżej – dłuższe cienie

 


Rozmiar źródła światła względem potrawy

Gdy nakładamy softbox na lampę lub stawiamy przed nią dyfuzor, to one, a nie lampa stają się źródłem światła i definiują rozłożenie cieni na fotografii.

Goła lampa – ostre światło, mocno zdefiniowane cienie/ lampa z modyfikatorem (parasolka, softbox, dyfuzor postawiony przez lampą) – miękkie światło, delikatniejsze cienie 

Większe źródło światła (np. większy rozmiar softboxu, duży dyfuzor postawiony przed lampą) – miększe cienie, krótsze cienie / mniejsze źródło światła (mniejszy softbox) – wyraźniejsze cienie o bardziej zdefiniowanych brzegach, dłuższe cienie

 

Biały/czarny karton:

W ten sam sposób, jak przy świetle dziennym, możemy po przeciwnej stronie niż znajduje się lampa ustawić:

  • biały karton, aby rozjaśnić cienie, 
  • czarny karton, aby wzmocnić cienie lub kontrast na zdjęciu. 

Zbyt ostre światło? Dodaj kolejną warstwę rozpraszającą!

Profesjonalne softboxy do lamp fotograficznych posiadają zazwyczaj dwie warstwy rozpraszające – wewnętrzną i zewnętrzną. Dzięki temu światło jest bardzo miękkie i równo oświetla całą fotografowaną scenę. Jeżeli jednak posiadacie budżetowy softobotx, który ma tylko zewnętrzną warstwę rozpraszającą, to nic straconego.

Co możecie zrobić?

  • postawcie przed lampą dyfuzor (wewnętrzna półprzezroczysta część z blendy fotograficznej)
  • nałóżcie na softbox cienką firankę (na zewnętrzną część, a nie do środka, bo może się zapalić).

Sztuczne oświetlenie w fotografii kulinarnej - część 2 z 2: Jak zrobić zdjęcie przy użyciu lampy światła ciągłego oraz błyskowego?

Sesja zdjęciowa Pancake Cereal – Założenia:

Tematem mojej sesji zdjęciowej jest ostatni hit social mediów, czyli danie o nazwie pancake cereal. Są to malutkie placuszki, które układa w misce niczym płatki razem z dodatkami takimi jak świeże owoce, kawałek masła, syrop klonowy, mleko, czekolada itd. Oto przepis na pancake cereal, z którego korzystałam.
Pancake cereal to danie śniadaniowe. Wyobraziłam je sobie w jasnej stylizacji z łagodnymi, rozproszonymi cieniami. Stworzyłam prostą aranżację złożoną z szarego tła strukturalnego (wymiary 60×90 cm), szerokiej i płytkiej miski (aby placuszki były dobrze widoczne), dzbanuszka na syrop klonowy, łyżki i ściereczki.
Kiedy fotografuję prostą aranżację złożoną z niewielkiej liczby elementów pod kątem około 45 stopni, zazwyczaj sięgam po obiektyw 100 mm makro. Pozwala mi on na mocne rozmycie tła, dzięki czemu uwaga widza kierowana jest prosto na głównego bohatera zdjęcia. Jednak do tej sesji wybrałam obiektyw o ogniskowej 50 mm, aby pokazać Wam, że możecie wykonać takie zdjęcie także przy użyciu budżetowego obiektywu.
Sztuczne oświetlenie w fotografii kulinarnej - część 2 z 2: Jak zrobić zdjęcie przy użyciu lampy światła ciągłego oraz błyskowego?
Sprzęt wykorzystany do sesji zdjęciowej:

Jak zrobić zdjęcie przy użyciu lampy światła ciągłego?

Po włączeniu lampy, zgaście w pokoju wszelkie inne źródła światła – sufitowe, biurkowe itd, ponieważ w przeciwnym razie będę widoczne na zdjęciu w postaci ostrych cieni, podwójnych cieni (czyli idących w innymi kierunku niż te od lampy fotograficznej) czy żółtego zafarbu (lampy domowe mają często żółty kolor, podczas gdy lampa fotograficzna świeci światłem białym, o temperaturze światła dziennego).
Jeżeli fotografujecie za dnia, zasłońcie okna, tak aby światło słoneczne nie wpadało do pokoju. Ja mam w swojej pracowni zainstalowane rolety zaciemniające, ale mogą to być zasłony czy czarny materiał.
Sztuczne oświetlenie w fotografii kulinarnej - część 2 z 2: Jak zrobić zdjęcie przy użyciu lampy światła ciągłego oraz błyskowego?
Parametry ekspozycji przy fotografowaniu ze światłem ciągłym dobieram w taki sam sposób, jak przy pracy ze światłem dziennym. Zastanawiam się, jak bardzo chcę mieć rozmyte tło na zdjęciu i ustawiam w aparacie wartość przysłony (f/8,0). Czułość matrycy czyli ISO ustawiam na 100, ponieważ fotografuję na statywie i zależy mi na wysokiej jakości zdjęciu. Manipuluję więc tak naprawdę tylko czasem naświetlania – patrząc przez wizjer lub Live View w aparacie, ustawiam taki czas naświetlania, aby uzyskać dobrze oświetlone zdjęcie. Zerkam też na histogram, aby upewnić się, że fotografia nie jest prześwietlona lub niedoświetlona. Cztery świetlówki o mocy 85 W dały mi sporo mocy. Jeżeli używacie  żarówek o niższej mocy lub macie ich mniej (np. lampę na 1 żarówkę), będziecie musieli wydłużyć czas naświetlania.
Pancake cereal - Jak zrobić takie zdjęcie?
Parametry zdjęcia: 1/10 sec, f 8,0, ISO 100
Lampa ustawiona po lewej stronie potrawy, zaraz za granicą tła – softbox znajdował się ok. 20 cm nad stołem i ok. 30 cm. od potrawy

Aby uzyskać na zdjęciu łagodne, rozproszone światło zastosowałam lampę z dużym softboxem (duży rozmiar źródła światła w stosunku do potrawy) i ustawiłam lampę możliwie blisko potrawy (na granicy tła).

Podoba mi się efekt trochę ciemniejszych cieni i większego kontrastu – dzięki temu fotografia jest trójwymiarowa.
Jeżeli jednak cienie na zdjęciu wydają się wam zbyt ciemne, możecie je rozjaśnić, stawiając po przeciwnej stronie od lampy (czyli w tym przypadku po prawej stronie) biały karton/styropian/blendę. Pamiętajcie, że nie musicie stawiać kartonu zaraz obok potrawy. Może się wtedy okazać, że cienie znikną całkowicie, a fotografia stanie się płaska. Eksperymentujcie z odległością i obserwujcie efekt na zdjęciu. Ja postawiłam karton w odległości ok. 45 cm. od potrawy, czyli dalej niż znajdowała się lampa.
Po lewej zdjęcie bez białego kartonu, po prawej z białym kartonem, który rozjaśnił cienie pod oraz wewnątrz miski.
Pancake cereal - Jak zrobić takie zdjęcie?

 

A tutaj backstage zdjęcia z ustawionym białym kartonem po prawej stronie potrawy:
Sztuczne oświetlenie w fotografii kulinarnej - część 2 z 2: Jak zrobić zdjęcie przy użyciu lampy światła ciągłego oraz błyskowego?

Jak zrobić zdjęcie przy użyciu lampy błyskowej?

Takie samo zdjęcie pancake cereal wykonałam przy użyciu lampy błyskowej. Ponieważ moje źródło światła miało podobne wymiary (użyłam softboxu oktagonalnego 95 cm), lampę również ustawiłam w podobnym miejscu. Jak widzicie, to nie rodzaj użytego światła ma wpływ na cienie, a takie parametry jak rozmiar, wysokość, odległość źródła światła.
Sztuczne oświetlenie w fotografii kulinarnej - część 2 z 2: Jak zrobić zdjęcie przy użyciu lampy światła ciągłego oraz błyskowego?
Kiedy fotografuję z lampą błyskową, nie muszę gasić lamp pokojowych ani zasłaniać okien. Jak widzicie na zdjęciach z backstagu, fotografowałam w środku dnia. Dzieje się tak dlatego, że zdjęcia wykonuję przy minimalnym czasie synchronizacji błysku dla mojego aparatu Canon 6D Mark II, który wynosi 1/180 sec. Przy tak krótkim czasie naświetlania, światło z okna czy z lampy sufitowej nie jest widoczne na zdjęciu, tzn. że gdyby lampa błyskowa nie zaświeciła, zdjęcie byłoby zupełnie czarne.
Parametry zdjęcia ustawiam nieco inaczej niż przy pracy z lampą światła stałego. Najpierw w aparacie ustawiam wartość przysłony (zależnie od tego, jak bardzo ma być rozmyte tło), czas naświetlania (1/180 sec.) oraz ISO (jak najniższe, czyli zazwyczaj 100). Następnie manipuluję mocą lampy błyskowej, aby uzyskać prawidłowo naświetlone zdjęcie. Oceniam to oglądając histogram wykonanej fotografii.
Pancake cereal - Jak zrobić takie zdjęcie?
Parametry zdjęcia: 1/180 sec, f 8,0, ISO 100, moc lampy: 1/8 + 0,3
Tutaj także wykonałam zdjęcie bez oraz z kartonem rozjaśniającym cienie. Efekt poniżej:
Pancake cereal - Jak zrobić takie zdjęcie?

 


Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego wpisu zaczniecie baczniej przyglądać się cieniom widocznym na fotografiach. To one kreują nastrój zdjęcia, a powstają poprzez manipulowanie źródłem światła. Niezależnie jakim – lampą ciągłą, błyskową, a także światłem z okna. Czy macie jakieś pytania do tego wpisu? Kto z was planuje spróbować odtworzyć moje ustawienia w domowych zaciszu? Dajcie mi znać w komentarzach! 

 

Odbierz prezent i zapisz się do newslettera:

Bezpłatny kurs fotografii kulinarnej - Magia światła w fotografii kulinarnej

 

Ten wpis nie jest sponsorowany przez żadną firmę, jednak niektóre linki to linki afiliacyjne. Oznacza to, że jeśli kupisz produkt z linku, otrzymam niewielką prowizję, którą przeznaczę na rozwój bloga i dalsze dostarczenie wartościowych treści. Nie ma to wpływu na cenę, za jaką kupisz produkt. Wszystkie produkty, które pojawiają się na zdjęciach, zostały kupione przeze mnie. Wszystkie opinie są moje własne.

 

Podobne wpisy