Światło w fotografii kulinarnej: Jak dobrać światło do fotografowanej potrawy?

przez Zuzanna
Światło w fotografii kulinarnej: Jak dobrać światło do fotografowanej potrawy?

Odpowiednie uchwycenie światła to klucz do stworzenia pięknej fotografii. Nadaje jej nastrój, trójwymiarowość, pomaga opowiedzieć historię i wyrazić emocje towarzyszące potrawie. Jest to najważniejszy, ale jednocześnie najtrudniejszy dział fotografii kulinarnej, szczególnie dla osób początkujących. Pamiętam, jak na początku swojej drogi zachodziłam w głowę, co to jest dobre światło i jak do licha mam je znaleźć? 

Pierwszy prawdziwy krok na przód zrobiłam po obejrzeniu kursu Todda Portera i Diane Cu \’Story on a Plate: Food Photography and Styling\’, w którym w bardzo obrazowy sposób pokazali, jak prosta zmiana kierunku podania światła na fotografowaną potrawę całkowicie zmienia odbiór zdjęcia. To wtedy po raz pierwszy zrozumiałam, że światło rzeczywiście \”jest różne\” i że powinnam dobierać je do rodzaju fotografowanej potrawy, a także do historii, którą mam zamiar opowiedzieć.

 

Kierunki padania światła w fotografii kulinarnej

W fotografii kulinarnej możemy wyróżnić trzy rodzaje kierunków padania światła – przednie, tylne oraz boczne. W bardziej obrazowy sposób możemy przedstawić to w odniesieniu do tarczy zegara. Wyobraźcie sobie, że stawiacie talerz z potrawą na środku tarczy, zaś godziny określają kierunek padania światła na fotografowaną potrawę.


 

Światło w fotografii kulinarnej: Jak dobrać światło do fotografowanej potrawy?

Na powyższym rysunku okno znajduje się na godzinie 12, zaś fotograf na przeciwko niego, czyli na godzinie 6. Z perspektywy fotografa światło pada więc zza potrawy, jest to tzw. światło tylne. Teraz wyobraźcie sobie, że przesuwamy okno na godzinę 3 i mamy teraz do czynienia ze światłem bocznym padającym z prawej strony na potrawę. Światło przednie będzie na godzinie 6 i świeci zza pleców fotografa.

Oczywiście w rzeczywistości nie możemy poruszyć okna, to fotograf porusza się względem okna i fotografowanej potrawy. Gdy zmieni się położenie fotografa względem okna, zmieni się także kierunek padania światła na potrawę widziany przez aparat. Sęk w tym, że światło padające na potrawę z tyłu i padające na nią z boku różnią się od siebie diametralnie i w odmienny sposób oddziałują na kadr. Celem fotografa powinno być stwierdzenie, który kierunek padania światła najlepiej podkreśli walory potrawy.

W tym celu powinien odbyć swoisty taniec wokół stołu okrążając go dookoła. Choć na poniższych zdjęciach widzicie aparat umieszczony na statywie, oczywiście taki taniec dużo prościej jest wykonać fotografując z ręki, zaś aparat na statywie możemy umieścić, gdy już odnajdziemy nasz najlepszy kierunek padania światła.

A teraz zapraszam Was do tańca ;) Obejdziemy dookoła tarczę zegara i pokażę Wam, jak zmieniają się właściwości światła oraz do jakiego rodzaju zdjęć może ono mieć zastosowanie.

Godzina 12. – Światło tylne

Światło w fotografii kulinarnej: Jak dobrać światło do fotografowanej potrawy?
Światło tylne bez blendy

Charakterystyka:

  • okno znajduje się za fotografowanym obiektem, tzw. fotografowanie pod światło
  • światło lekkie, jasne, delikatne, świetliste
  • przywodzi na myśl wczesny poranek, letni dzień, elegancję, świeżość
  • silne odblaski widoczne zarówno na powierzchni potrawy, jak i na powierzchni tła
  • kolory wydają się trochę wyblakłe
  • może wystąpić efekt flary (odblasku światła w kształcie okręgu), warto założyć osłonę na obiektyw, aby zmniejszyć ten efekt
  • duży kontrast pomiędzy zacienionym przodem potrawy i bardzo jasnym drugim planem
  • często wymaga doświetlenia przodu potrawy przy pomocy blendy

 

Zastosowanie:

  • jasne, wesołe stylizacje
  • fotografowanie śniadań, sałatek, lekkich potraw, świeżych ziół, owoców i warzyw
  • wiosenne i letnie potrawy
  • do napojów i potraw w szklanych naczyniach, jeśli chcemy, aby światło przeświecało przez szkło
  • do zaakcentowania odblasków na powierzchni sosów, galaretek, czekolad, nadanie potrawom blasku, uwypuklenie kropelek wody na powierzchni owoców, warzyw i ziół


➤ Ważne: Ustawienie prawidłowej ekspozycji może sprawić problem osobom początkującym. Zdjęcie zrobione w trybie automatycznym lub na ustawieniach sugerowanych przez aparat prawdopodobnie będzie niedoświetlone (potrawa będzie zbyt ciemna). Zdjęcie należy trochę prześwietlić, aby uzyskać dobrze naświetloną potrawę i bardzo jasny drugi plan.

Światło w fotografii kulinarnej: Jak dobrać światło do fotografowanej potrawy?
Światło tyle z blendą

 

Godzina 3. oraz 9. – Światło boczne

2a1f3 swiatlo2bboczne2blewo
Światło boczne od lewej strony

 

Charakterystyka:

  • okno znajduje się po lewej lub prawej stronie potrawy
  • uwydatnia kształt, rozmiar i fakturę potrawy
  • jedna strona kadru jest oświetlona znacznie silniej niż druga, zaakcentowane są cienie
  • niewielka ilość odblasków
  • kolory są lepiej widoczne niż przy świetle tylnym
  • wybór kierunku padania światła zależy od nas – obserwując fotografowany obiekt wyczujemy, który kierunek padania światła lepiej uwypukla jego walory
  • potrawę możemy doświetlić przy pomocy blendy lub pozostawić bardziej widoczne cienie – zależnie od nastroju zdjęcia

 

Zastosowanie:

  • bardzo uniwersalne światło, łatwe do opanowania, polecam osobom początkującym
  • gdy chcemy zwrócić uwagę odbiorcy na kolor, kształt lub fakturę potrawy
  • do fotografowania potraw i napojów w szklanych naczyniach – pozwala zmniejszyć ilość refleksów i odbić w szkle
  • zdjęcia nastrojowe, np. jesienne, zimowe, jeżeli nie wypełnimy cieni – zdjęcia w stylu dark i moody photography

➤ Ciekawostka: Zazwyczaj oświetlam swoje zdjęcia od lewej strony. Podobno jest to naturalne dla Europejczyków – pismo czytamy od lewej do prawej, i podobnie fotografie, których lewa strona jest jaśniejsza, a prawa spowita w cieniu.

Światło w fotografii kulinarnej: Jak dobrać światło do fotografowanej potrawy?
Światło boczne od prawej strony

Godzina 6. – Światło przednie

9633f swiatlo2bprzednie
Światło przednie


Charakterystyka:

  • okno znajduje się za plecami fotografa
  • na zdjęciu nie widać cieni, ponieważ \”schowały się\” one za potrawą
  • wszystko na zdjęciu jest jednakowo dobrze widoczne, ale potrawa wydaje się płaska, mało kontrastowa,
  • brakuje trójwymiarowości na zdjęciu, faktury i kształty nie są zaakcentowane
  • wbudowana w aparat lampa błyskowa (tzw. flash) to także światło przednie

 

Zastosowanie:

  • osobiście nie stosuję tego typu oświetlenia do fotografii kulinarnej

A oto podsumowanie powyższych zdjęć. Zwróćcie uwagę, że jedynym zmieniającym się elementem jest kierunek padania światła, a uzyskaliśmy fotografie tak różne w odbiorze.

Światło w fotografii kulinarnej: Jak dobrać światło do fotografowanej potrawy?

Jaki jest mój ulubiony kierunek światła?

Oczywiście nie musicie zawsze ustawiać się pod prostymi kątami względem okna. Moje ulubione światło to coś pomiędzy światłem tylnym a bocznym, ponieważ łączy w sobie najlepsze cechy obu typów. Podkreśla kształty i kolory fotografowanego dania, jednocześnie wnosząc świetlistość i rodzaj dynamizmu typowego dla światła tylnego.

Bardzo często więc ustawiam się do okna pod skosem. Znajduje się ono mniej więcej na godzinie 1-2 lub 10-11 w stosunku do potrawy.

0241e swiatlo2bskos
Światło padające pod skosem

Zapamiętaj:

  • zależnie od kierunku padania, światło ma różne właściwości i w odmienny sposób oddziałuje na potrawę
  • w czasie robienia zdjęć obejdź potrawę dookoła i zaobserwuj, który kierunek padania światła najlepiej podkreśli walory potrawy
  • do fotografii kulinarnej najlepsze jest światło tylne lub boczne (lub pośrednie), nie używamy światła przedniego


Czy w czasie fotografowania zwracacie uwagę, z której strony padania światło na potrawę? Który kierunek padania światła jest Waszym ulubionym? Czekam na Wasze komentarze!

Odbierz prezent i zapisz się do newslettera:

Bezpłatny kurs fotografii kulinarnej - Magia światła w fotografii kulinarnej

Podobne wpisy