4 rzeczy, które powinieneś zrobić po przejściu na własną domenę (blogger)
Udało się! Przeniosłeś bloga na własną domenę. Cieszysz się jak głupi (ja się cieszyłam) i myślisz, że już nic więcej nie musisz robić. Nie do końca. Jeżeli blogujesz od jakiegoś czasu, adres Twojego bloga widnieje w bardzo wielu miejscach. Portale społecznościowe, agregatory, e-maile, a może wizytówki. Do tego niektóre wtyczki na blogu mogły przestać działać prawidłowo. Jak widzisz, jest trochę rzeczy do ogarnięcia.
Kiedy ja zabrałam się za to miesiąc temu, zdziwiłam się, jak wiele działań musiałam wykonać i w ilu miejscach podmienić adres bloga. Niektóre portale są bardzo przyjazne i zmiany dokonałam intuicyjnie. Inne już trochę mniej, musiałam grzebać w ich bebechach lub kontaktować się z pomocą techniczną. Co i raz przypominałam sobie o jakiejś liście linków na blogu do zaktualizowania, albo dostrzegłam, że jakiś blogowy gadżet nie działa.
Napociłam się przy tym i naszperałam w Internecie, ale co najważniejsze, wszystko jednocześnie zanotowałam, aby móc dziś podzielić się z Tobą swoim doświadczeniem. Żebyś Ty już nie musiał tak szukać :) Bardzo proszę, oto lista rzeczy do zrobienia po przejściu na własną domenę zebrana w 4 zgrabne punkty.
Szukasz instrukcji, jak przejść na własną domenę? Przeczytaj mój wpis: Jak przejść na własną domenę czyli zmienić adres bloga z .blogspot na .pl?
4 rzeczy, które powinieneś zrobić po przejściu na własną domenę (blogger)
1. Zmień adres bloga w portalach społecznościowych
Robi się to raczej intuicyjnie. Poniżej instrukcja, jak dokonać zmiany w tych portalach, na których ja jestem.
Dodatkowo warto jest napisać na portalach społecznościowych specjalny post informujący o nowej domenie np. w formie banerka lub zdjęcia zawierającego nowy adres.
Facebook
|
wejdź w INFORMACJE,
kliknij EDYTUJ przy "Strona internetowa", wpisz nowy adres,
zatwierdź przyciskiem ZAPISZ ZMIANY
|
Instagram
|
wejdź w EDYTUJ PROFIL,
wpisz nowy adres w "Witryna internetowa", kliknij WYŚLIJ
|
Google +
|
kliknij ZARZĄDZAJ
STRONĄ, następnie EDYTUJ obok nazwy profilu Google +, wejdź w zakładkę O
STRONIE > LINKI > EDYTUJ, wpisz nowy adres i kliknij ZAPISZ
|
Pinterest
|
wejdź w EDYTUJ PROFIL
w prawym górnym rogu, wpisz nowy adres w STRONA INTERNETOWA, kliknij ZAPISZ
|
Flickr
|
Będąc w swojej galerii
zdjęć (Photostream), z listy rozwijanej MORE (prawy
górny róg) wybierz PROFILE, w dziale "Manage your profile" wybierz EDIT YOUR PROFILE INFORMATION,
zmień adres strony w YOUR WEBSITE ADDRESS, kliknij SAVE IT
|
2. Zmień adres bloga w agregatorach blogowych
Agregatory nie są już tak intuicyjne. Albo trzeba od nowa weryfikować bloga, albo od nowa go dodawać, albo pisać do pomocy technicznej. Szczęście, że napisałam tę instrukcję :)
Bloglovin
W Bloglovin nie da się zmienić adresu bloga. Zamiast tego musisz dodać do profilu nowego bloga z nowym adresem, a następnie przenieść na niego Twoich followersów.Dodanie do Bloglovin nowego bloga:
Wejdź w PROFILE, kliknij w EDIT YOUR PROFILE. W sekcji PROFILE INFO kliknij ADD BLOG. Kliknij niebieski przycisk CLAIM BLOG, wyszukaj blog pod nowym adresem, wybierz go. Wklej podany kod HTML na swojego bloga, np. na końcu wpisu. Kliknij niebieski przycisk CLAIM BLOG pod kodem HTML na stronie Bloglovin. Blog pod nowym adresem powinien zostać dodany do Twojego profilu.
Przeniesienie followersów do nowego bloga:
Kliknij EDIT BLOG INFO obok nazwy bloga pod starym adresem. W zakładce MOVE FOLLOWERS TO z listy rozwijanej wybierz blog pod nowym adresem. Kliknij MOVE FOLLOWERS. Twoi followersi zostaną przepisani do nowego bloga, Zmiana ta można potrwać od kilkunastu minut do kilku godzin.
Durszlak
W menu po lewej stronie najedź myszką na nazwę swojego profilu. Kliknij w STATYSTYKI (nazwa bloga). Kliknij w przycisk EDYTUJ BLOG obok nazwy Twojego bloga. Wpisz nowy adres bloga, kliknij ZAPISZ. Blog należy ponownie zweryfikować wklejając na stronę nowy kod banerka. Wszystkie wpisy sprzed zmiany domeny wyświetlają mi się teraz na Durszlaku podwójnie.
Zmiksowani
Po zmianie domeny dostałam od Miksera wiadomość, że robot nie wykrył banera.Wejdź w MOJE BLOGI > EDYCJA PROFILU BLOGA. Wpisz nowy adres i kliknij ZAPISZ ZMIANY. Zostaniesz poproszony o wklejenie nowego kodu banerka.
Targ Smaku
I tu niemiła niespodzianka. Nie da się zmienić adresu bloga. Właściciel serwisu w pomocy pisze wprost, że trzeba bloga usunąć i wstawić od nowa, co również wiąże się z ponowną kategoryzacją wszystkich przepisów.Zblogowani
Napisz maila pod adres zblogowani@blog-media.pl, a bez problemu podmienią adres bloga.Katalog Smaków
Również napisz maila pod adres kontakt@katalogsmakow.pl, a adres bloga zostanie zmieniony.3. Sprawdź działanie wtyczek na blogu
Linkwithin
Po zmianie domeny Linkwithin trochę zwariował, proponując Czytelnikom przejście do wpisu, który właśnie czytali. Aby sobie z tym poradzić, wypełniłam formularz na stronie pomocy Linkwithin i wszystko wróciło do normy.Obserwatorzy i Lista czytelnicza
Obserwatorzy, czyli osoby, które subskrybują Twojego bloga poprzez Listę czytelniczą Bloggera. Odkąd zmieniłam domenę, w podglądzie wersji roboczej wpisu widzę taki komunikat:Niepokojące prawda? Poprosiłam jednak kilka osób, które obserwują mojego bloga, o sprawdzenie, czy nadal widzą go w Liście czytelniczej. Stwierdziły, że tak, dlatego nic dalej z tym fantem nie robiłam.
Disquis
Nie mam jeszcze Disquisa, ale czytałam, że po zmianie domeny mogą być problemy z przeniesieniem komentarzy. Jeżeli dopiero planujecie zaimplementowanie tego systemu komentarzy, zróbcie to dopiero po zmianie domeny.Gadżet "Lista linków"
Ja używam tego gadżetu, aby kierować Ciebie z menu przepisów do obrazkowego spisu potraw. Po zmianie domeny zaktualizowałam wszystkie linki. Czeka mnie jeszcze odświeżenie indeksu przepisów, ale to masa roboty.Upewnij się, czy działa wyszukiwarka na blogu
Mi na szczęście działa, ale czytałam na forach informacje od innych blogerów, że po zmianie domeny wyszukiwanie im siadło. Lepiej zatem się upewnić. Wtedy przyda Ci się instrukcja jak naprawić wyszukiwarkę na Bloggerze.4. Zaktualizuj stopkę e-maili, wizytówki, oferty współpracy
Stopka maila - taka drobna rzecz, że łatwo ją przeoczyć. A ważna, szczególnie jeżeli korespondujesz z klientami. Podobnie zaktualizuj adres bloga na wszystkich dodatkowych materiałach, jak wizytówki, portfolio czy oferty współpracy.
Dodatkowo - optymalizacja bloga
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, warto zadbać o optymalizację bloga pod SEO. Dzięki temu Twój blog będzie lepiej widoczny w wynikach wyszukiwania. Ja skorzystałam z tych dwóch instrukcji:
Optymalizacja bloga SEO
Oswoić SEO na Bloggerze - Co zrobić, aby blog był bardziej widoczny w wyszukiwarce?
A co z Google Analytics?
Na szczęście w przypadku zmiany samej domeny (bez zmiany hostingu czyli platformy blogowej) z Google Analytics nic nie trzeba robić. Sam adres bloga nie ma dla niego znaczenia. Kod śledzący, który umożliwia mu podbieranie statystyk, pozostaje ten sam.
*
Uffff... trochę tego się zebrało, prawda? Mam jednak nadzieję, że dzięki powyższym instrukcjom, uda Ci się sprawnie i bez problemów dokonać potrzebnych zmian. A jeśli pojawią się wątpliwości lub macie pytania, napisz do mnie w komentarzach.
Jeżeli uważasz ten wpis za przydatny, podaj go dalej i udostępnij na swoich portalach społecznościowych :)
***
Jeżeli spodobał Ci się ten wpis, pozostańmy w kontakcie. Możesz śledzić moją stronę na Facebooku lub Google +, aby być na bieżąco z kolejnymi wpisami. Obserwuj mnie też na Instagramie, gdzie znajdziesz migawki z mojego codziennego życia.
Post na pewno wielu osobom się przyda ;)
OdpowiedzUsuńNa szczęście próbuję założyć bloga od razu na własnej domenie, więc - mam nadzieję - ominą mnie wszystkie te operacje. Bo to bardzo skomplikowane jest:-(
OdpowiedzUsuńZ pewnością o wiele prościej jest od razu zacząć od własnej domeny. W sumie to żałuję, że też tego nie zrobiłam, ale nie wiedziałam, że domeny są takie tanie. Z drugiej jednak strony, jeżeli ja poradziłam sobie z przenosinami i wszystkimi tymi działaniami, to inni też sobie poradzą :)
UsuńJak dobrze, że ktoś tworzy taki super poradnik od podstaw! Będziemy korzystać na 100%!!!!! :)
OdpowiedzUsuńCieszę się, że mój wpis Wam się przyda :)
UsuńBardzo przydatny wpis. Poprzedni blog przenosiłam z bloggera na wordpress i własną domenę. Było troszkę zabawy :)
OdpowiedzUsuńZ wordpressem to jest jeszcze trudniej, ale pewnie też do ogarnięcia. Ja jednak postanowiłam zostać na bloggerze, tu mam łatwy interfejs i nie muszę płacić za serwer.
UsuńZuzanna, bardzo przydatne informacje - właśnie zmieniłam :)
OdpowiedzUsuńO, super! :)
UsuńNa szczęście ominęło mnie to. Podobnie jest ze zmianą adresu zamieszkania - we wszystkich urzędach, bankach itd. trzeba wprowadzić nowy. Właśnie z tym miałam do czynienia.
OdpowiedzUsuńU mnie po zmianie nazwy bloga (nie przechodziłam na własną domenę) starzy obserwatorzy nie widzą nowych postów na Liście Czytelniczej :( Nie mam pojęcia co z tym zrobić.
OdpowiedzUsuńNiestety chyba jedyna metoda to poprosić Czytelników, aby od nowa zapisali się do listy czytelniczej :(
Usuńoj wyspinałam się czytając ten wpis. Teraz z powrotem się waham czy zmieniać czy nie.... Szkoda, że nie poczytałam wcześniej o tych domenach że takie tanie! Pozdrawiam :]
OdpowiedzUsuńJa też żałuję, że nie kupiłam swoje domeny na początku prowadzenia bloga, to nie musiałabym tyle robić po jej zmianie.
UsuńDziękuję za cenne wskazówki, dzięki nim mi też się udało :)
OdpowiedzUsuńCieszę się, że pomogłam :)
UsuńCzy polubienia fanpage bloga, po zmianie domeny pozostają? Obserwatorzy fanpage jakoś odczują zmianę domeny?
OdpowiedzUsuń